torsdag 16 december 2010

Sorgen är total.

Från att ha varit den lyckligaste familjen i världen går vi nu igenom största sorgen vi hittills varit med om.
Livet vändes upp och ner på några sekunder.

Förra helgen började jag få en konstig känsla inom mig. Som att något sa till mig att det är någonting som inte står rätt till med bebisen i magen. När jag jobbade natten måndag till tisdag började jag känna mig ordentligt orolig, jag kände mig på något konstigt sätt säker på att barnet hade dött. Jag bestämde mig för att ringa gyn när jag kom hem tisdagmorgon. Jag vet att dom inte tar in oroliga gravida så jag sa att jag haft en rejäl blödning under natten och jag ville komma in för ett ultraljud. Jag fick en tid kl.9 och kände ett lugn inom mig. Äntligen skulle jag få komma in och se vårat lilla pyre i magen så jag kunde sluta oroa mig och sluta inbilla mig att det är något fel. David blev glad över att jag skulle in och kolla så att han också skulle få stilla sin oro.

Jag var så nervös men tänkte aldrig tanken att det faktiskt kunde vara så att barnet inte lever. Jag försökte tänka positivt.

På ultraljudet såg jag direkt att det var något som inte stod rätt till. Där inne låg ett litet foster men inget tickande litet hjärta. Jag blev så nervös. Benen började skaka och tårarna började spruta fastän jag försökte hålla emot. Läkaren letade och letade men kunde verkligen inte hitta någon hjärtaktivitet. Det kändes som att livet rann ur mig. Jag ville nypa mig själv i armen för att vakna ur den fruktansvärda mardrömmen.
Fostret var ungefär en vecka mindre än vad det borde så förmodligen har det levt och utvecklats fram till förra veckan.

Missfallet vi hade i augusti var fruktansvärt men det här var snäppet värre. Jag känner mig så tom inombords. Jag orkar inte tänka och min kropp gör allt för att förtränga det som hänt. Jag grät så mycket i tisdags att det känns som att tårarna har tagit slut. Vi lever just nu i ett stort svart hål och gör allt vi kan för att få vardagen att gå ihop. Tur vi har varann och våran underbara dotter som behöver oss. Hon får oss att se glädjen i den annars så fruktansvärt trista och grå vardagen.

David vill så hemskt gärna ha ett till barn men jag känner mig osäker. En ny graviditet skulle innebära så mycket psykiskt lidande för mig så jag vet inte om jag skulle orka. Vi får se vad som händer i framtiden. Just nu är det svårt att tänka framåt, allt känns så jobbigt.

Och som David säger, ett missfall är ändå ganska okej. Det är såpass vanligt och det tar man sig igenom fastän det är jobbigt. Nu när det är vårat andra missfall på 5 månader känns det som att hjärtat har krossats totalt. Allt känns hopplöst!

Livet måste gå vidare. Det sägs att tiden läker alla sår och jag hoppas att det stämmer.

På måndag ska jag på ett extra ultraljud, dom vill alltid göra det innan man avslutar graviditeten helt och hållet. Efter det blir det förmodligen en skrapning som jag gruvar mig jättemycket för.

Det enda som hjälper är att prata om det. Som tur är har vi så många nära och kära omkring oss som bryr sig! Ni ska veta att ni är en otrolig hjälp i allt det svåra. Tusen tack för allt stöd ni ger oss!

Livet är inte rättvist!






Fastän ni inte var fullt utvecklade barn så var ni det för mig, i mina tankar.
Jag älskar er mina två små änglar!

10 kommentarer:

  1. skickar dig & er en massa styrkekramar från oss!

    SvaraRadera
  2. Kan bara säga att jag/vi tänker på er och hoppas att ni ska ta er igenom detta. Du vet att det är bara att ringa om du vill prata! All kärlek <3

    SvaraRadera
  3. Jag blir så ledsen för eran skull, tårarna rinner. Livet är så jäkla orättvist! Tänker på er.

    SvaraRadera
  4. Fy så jobbigt för er, tårarna rinner. Hoppas att du/ni kan ta er genom detta och våga prova fler gånger! All styrka till er!

    SvaraRadera
  5. Tänka sig vad livet är orättvist! Jag tänker på er hela tiden! Jag hoppas att vi kan hjälpas åt att bearbeta detta på bästa möjliga sätt. Men jag vet att sorgen är oändlig! Och i mina armar får du gråta hur mycket du vill, och när du vill! <3

    SvaraRadera
  6. Orättvisa! styrkekramar till er!!

    SvaraRadera
  7. vet inte vad jag ska skriva.men vill ändå skriva nåt.. jag tänker på dej mitt i allt detta....gråt allt du orkar.kanske trycket lättar lite....kram från Åsa Rönnlund

    SvaraRadera
  8. Nej nej nej!
    Jag vet inte vad jag ska skriva för att ge åtminstonde lite tröst..Finns tyvärr inga ord.Förstår att det är extremt tungt,och oavsett i vilken vecka ett missfall än sker så är det lika jobbigt.Låt det ta sin tid.Bearbeta alla dina känslor och gråt så mycket du bara vill.Det blir bättre,trots att jag vet att det inte känns så nu..
    Många styrkekramar!

    SvaraRadera
  9. Fy så jobbigt för er.. Ni som var så lyckliga över graviditeten.
    Skickar styrkekramar!

    SvaraRadera
  10. Till Sandra,David och alla som deltar i det jättetråkiga som hänt.
    Jag är gammal och har nästan ett helt liv bakom mej. En gång var även jag ung och hade stora förväntningar och krav på vad LIVET skulle erbjuda mej. Livet blev ömsom vin ömsom vatten och genom livet har jag haft sällskap av både sorg och glädje. Glädjeämnen har dominerat men på ngt underligt sätt så har jag tagit dessa för givet. Har det tråkiga hänt, så har marken nästan rämnat under mej.Min omgivning har fångat upp mej,rest mej upp och med tiden har jag åter kommit i balans. Glömma en sorg är omöjligt men jag har lärt mej leva med att sorg drabbat mej.
    Sorg drabbar människan. Förr eller senare. Livet kan ibland tyckas vara orättvist men livet är sådant att både sorg och glädje drabbar oss alla. ALLA.
    Det är så lätt att hänge sej åt sorgen för att nästan glömma allt det underbara som finns i ens närhet. Jag har ofta sagt så här"På grund av det inträffade så...." Så har det varit. Efter en tid har jag kunnat säga "Tack vare den händelsen i mitt liv så har jag lärt mej...så har jag fått....så blev jag....osv, osv.
    Återigen vill jag säga att jag hyser stor förståelse för det tråkiga som hänt er Sandra och David. Det är bra att ni har varandra att prata med.... och för att inte säga så bra att ni har många som vill trösta er.
    Om ni kan så lägg ihop livets plus och minussidor. Det största och första plustecknet måste bli framför namnet Wilma. Sätt även ett plustecken framför er ålder. Ni har (det vet jag) energi,styrka och viljan att fortsätta LEVA.Gör det!!!! LEV! Tiden står aldrig stilla. Det ÄR sant att TIDEN är bäste läkaren.
    Hoppas att jag inte sårat med min kommentar. Sist men mest innerligt så hoppas jag att ni tre skall bli än mer sammansvetsade i de prövningar som livet ger. KRAMAR till alla läsare!

    SvaraRadera