tisdag 3 maj 2011

v.16

Idag är vi inne i v.16. Jag har inte blött något mer sedan igår så förhoppningsvis har jag blött färdigt för den här gången. Spenderade nästan hela gårdagen i liggläge men idag har jag varit uppe och rört mig som vanligt. Försöker att undvika att lyfta Wilma så mycket som det går.

Har ringt och pratat med gynläkaren idag och hon tyckte att jag skulle sjukskriva mig en vecka till att börja med eftersom att jag har haft två blödningar nu på mindre än en vecka. Eftersom att vi har det så lugnt på jobbet kändes det lite onödigt men jag har bestämt mig för att ta det säkra före det osäkra så nu är jag sjukskriven i veckan. Tur jag har förstående arbetskamrater. Har även ringt och pratat med dagis och förklarat situationen så Wilma ska få vara där resten av veckan så jag får chans att vila.
Jag känner bebisen böka för fullt där inne så att den skulle må dåligt är jag inte speciellt orolig över just nu. Jag är ju ändå såpass långt gången så risken att barnet skulle dö i magen är ganska liten. Däremot är jag rädd att min kropp ska stöta ifrån sig det, för då har det ju inte en chans att överleva.

Jag tror inte att jag tagit till mig den här graviditeten på riktigt än. Jag tillåter inte mig själv att titta på bebis- eller mammakläder. Törs knappt ens tänka på framtiden och hur livet kommer bli med två små underbara mirakel i familjen. Det kommer väl med tiden men efter allt som varit törs jag knappt ens hoppas att det verkligen ska gå vägen. Känner mig så otroligt lyckligt lottad som iallafall kunnat få ett friskt och välskapt barn. Jag är så otroligt rik som har henne, min alldeles underbara lilla dotter.










Kroppen: Den här perioden är ofta en roligare tid av graviditeten och många känner sig lite piggare igen. En del som fött barn förut kan känna att något rör sig i magen, det kan kännas som pirrande bubblor eller som en fisk som spritter till.
Ditt hjärta pumpar 20 procent mer blod än tidigare och det kommer att öka betydligt fram till i slutet av graviditeten.

Fostret: Fostret mäter cirka 16 centimeter och väger omkring 100 gram. Fingernaglar har bildats och fostret kan rynka pannan, röra ögonen och svälja. Fostret kan även ta tag i navelsträngen och börja undersöka det vattenfyllda rummet som det befinner sig i. Det omges av ungefär 300 milliliter vatten som byts ut flera gånger per dygn vilket behövs eftersom fostret kissar ungefär med 45 minuters mellanrum. Vattnet fungerar även som stötdämpare.
Redan nu har barnet troligtvis utvecklat sitt smaksinne. Barnet kan höra och rycker till om något plötsligt ljud uppträder nära magen. Ljudnivån inne i magen är annars ungefär lika hög som när man står på en trafikerad gata i staden eftersom alla ljud i mammans kropp förstärks i fostervattnet.


Mari och Lova har varit hit idag och nu väntar vi på att mamma snart ska komma hit och hjäpa mig med middagen och äta här med oss. David jobbar 12 timmarspass resten av veckan så han är inte hemma förrän kl.19.
Ha en bra tisdsgseftermiddag!
Tjingeling.

1 kommentar:

  1. Aha,okej!Verkar vara många som är nöjda med den,så jag hoppas den är på kampanjpris på söndag,annars måste vi nog ändå köpa den för det är paniiiik =)

    Hoppas nu att du får sluta blöda.Jag lider med dig trots att det inte är någon fara,bara så att du får slappna av.Kramar!

    SvaraRadera