onsdag 15 juni 2011

v.22

Ja, då var vi i v.22 av graviditeten. Tiden den går, eller snarare springer fram. Jag njuter fortfarande av att vara gravid och har än så länge klarat mig ganska bra från några större krämpor. Bäckenet jäklas med mig lite ibland men det har varit ganska bra nu en period, eller så är det bara det att man börjar lära sig hur man ska röra sig, sitta osv. för att det ska göra så lite ont som möjligt.
Lillebror sparkar och lever rövare där inne som vanligt och det gör att jag kan känna mig lugn och slappna av.

Kopierat från babycenter.com:
Nu väger bebisen nästan 430 gram, är ungefär 28 centimeter lång från hjässa till häl och har samma proportioner som en nyfödd bebis, om än lite spinkigare eftersom bebishullet inte utvecklats ännu.
Innan bebisen lagt på sig hull ser huden lite skrynklig ut, men nu ökar den i vikt varje dag. Läppar och ögon är formade, men iris (regnbågshinnan) saknar fortfarande pigment. Bukspottkörteln utvecklas i stadig takt.
Redan nu finns tandanlag i käkarna. Det är inte så långt kvar tills du får träffa ditt barn och inom det första året börjar tandsprickningen.
Hittills har du förmodligen ökat i vikt med mellan 5,5 och 7 kg, men från och med nu kommer du att öka snabbare i vikt – räkna med strax under ett kvarts kilo per vecka.



 Idag är första dagen jag orkar göra någonting överhuvudtaget. Har haft feber, huvudvärk och ont i kroppen tidigare i veckan men nu är jag på fötterna igen. Är så less att vara hemma så idag efter lunch satte vi oss på cykeln och cyklade till Mari och Lova. Barnen badade och lekte för fullt och vi surrade på i vanlig ordning om graviditeter och barn och allt sånt där som två blivande tvåbarnsmammor surrar om. Alltid lika trevligt!

Jag orkade inte ställa mig och laga någon middag när vi kom hem så vi bjöd in oss hos mamma. Efter maten åkte vi och köpte mjukglass i stan. Riktigt gott men fy vad mätt jag är. Känns som att maten och glassen åker upp och ner i strupen på mig.

Åh vad vi längtar efter våran David. Förhoppningsvis kommer han hem på fredag.
Jag tror jag ska gå och göra lillgumman sällskap i sängen, har inte så mycket annat vettigt för mig. Skulle borda städa men det tar jag imorgon istället.

Godnatt!

1 kommentar: