tisdag 19 april 2011

v.14

Idag går vi in i v.14. Tiden går framåt minsann. Nu kan jag tydligt känna livmoderns kant när jag ligger ner. Vikten ligger på ungefär -2,5kg sedan jag blev gravid så än har jag inte ökat något i vikt fastän jag känner mig som en stor, fet, svullen ballong vissa dagar. Jag tänker inte haka upp mig på vikten under den här graviditeten men eftersom att jag gick upp 26 kg när jag väntade Wilma så känns det som att jag måste hålla lite koll så att det inte skenar iväg den här gången också. Det var ju iofs mycket vätska där mot slutet när jag väntade henne men ändå. Det känns extra viktigt nu också då vi ska utomlands när jag är i ungefär v.30. Går jag upp mycket i vikt så ökar ju risken för att jag får högt blodtryck och graviditetsdiabetes och skulle jag få det så är det nog bara att avboka semestern vilket jag absolut inte vill. Har tagit sovmorgon till 10.30 idag. Verkligen behövligt med tanke på gårdagens magsjuka som sög all energi ur mig.
Wilma är på dagis och ska få vara där tills David slutar. Hade egentligen velat hämta hem henne tidigare eftersom att jag är såpass frisk nu men med tanke på smittorisken så håller jag mig hemma. Hon kan behöva få leka av sig med barnen idag, hon ska ju få vara ledig resten av veckan med mig och David.








Kroppen: Hormonförändringar kan visa sig genom att huden på mamman blir mörkare på vissa ställen, kvinnor kan få en vertikal mörk rand från naveln och neråt samt mörkare bröstvårtor. Randen brukar försvinna efter förlossningen, men man ska vara försiktig med att sola för mycket under graviditeten eftersom man även kan få andra pigmentfläckar som kanske inte går bort. Du kan bli snabbare andfådd eftersom blodvolymen i kroppen börjar öka.
De flesta börjar få en liten mage. Om du tidigare fött barn blir magen oftast större mycket tidigare.

Fostret: Öronen är placerade där de ska vara och har fått den rätta formen. Alla större organsystem är nu färdiga och njurarna tillverkar urin. Fostret befinner sig nu i en snabb fas av tillväxt. Benen är längre än armarna och det finns gott om fostervatten som fostret simmar runt i.




Nu ska jag gå och se om jag får i mig lite frukost. Magen har inte kommit igång än så det blir nog att försöka få i sig lite blåbärssoppa och en smörgås.
Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar